Omdebatterad ecom-gigant återvänder till Stockholm
I juni gjorde snabbmodejätten Shein ett kort gästspel i Stockholm med en yta som höll öppet under blott en dag. Nu gör aktören comeback med en tillfällig butik om 150 kvadratmeter på Sveavägen 6 B vid Sergels torg i Stockholm. Butiken ska hålla öppet under en vecka med start 14 november.
Denna gång ska e-handlaren även erbjuda möjlighet till köp i butiken där enligt uppgift ”ett stort axplock” från sortimentet för herr, dam och barn samt accessoarer och inrednings- och skönhetsprodukter ska erbjudas.
Det kinesiska varumärket, som enligt uppgift, har nått en omsättning i nivå med H&M:s, är omdebatterat vad gäller CSR-arbete. I Fashion Transparancy Index från 2021, som rankar världens 250 största modeföretag utifrån transperans i förhållande till en rad sociala och miljömässiga aspekter, hamnade Shein i botten.
– Public Eye, en schweizisk icke-statlig organisation, besökte Sheins leverantörer och upptäckte att de anställda arbetade 75 timmar i veckan och fick bara betalt per klädesplagg. Med en sådan arbetsmiljö kan man kanske förstå hur Shein har råd att sälja kläder så billigt, säger Ashley Dudarenok, författare och Kinaexpert, i en intervju med Habit tidigare i år.