Tillväxt i egen e-handel för Björn Borg
Klädbolaget Björn Borg ser alltjämnt ett tapp hos flera av sina externa e-handlare, men samtidigt har bolaget självt en fortsatt mycket god tillväxt i egen e-handel.
Det uppger bolagets vd och huvudcoach Henrik Bunge i rapporten för det tredje kvartalet.
Under kvartalet ökade omsättningen för egen e-handel med 28 procent till 29,5 miljoner kronor. Det kan sättas i relation till koncernens totala omsättning som under samma period blev 249 miljoner kronor.
”Vår sportkollektion fortsätter att växa och ökar under kvartalet med 21 procent. Väskor visar på starka tillväxttal, medan underkläder och skor minskar med 7 procent respektive 8 procent vilket kan härledas till tappet vi har hos externa e-handlare”, skriver Henrik Bunge.
Bruttomarginalen minskade i kvartalet till 48,2 procent (54,4). Rensat för valutaeffekter skulle bruttomarginalen ha varit 54,5 procent.
Enligt vd:n har minskade rabatter både i egna butiker, egen e-handel och i grossistverksamheten påverkat bruttomarginalen positivt.
Björn Borg redovisar ett rörelseresultat 30,6 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2022 (52,4).
Nettoomsättningen uppgick till 249 miljoner kronor (240).
Bruttomarginalen uppgick till 48,2 procent (54,4).