Fyra svenska mode-, skönhet- och smyckesraketer prisas
Tävlingen lockade i år 1 860 e-handlare från Sverige, Norge, Finland och Danmark som ansökte om årsprenumerationer på Klarnas skräddarsydda tillväxtpaket till ett samlat värde på 18 miljoner kronor.
Bland de totalt 16 finalisterna märks följande svenska vinnare:
• Asket – vinnare i kategorin Innovation för sitt ”Revival Program”.
– Som en väldigt liten aktör i en enormt stor och problemtyngd klädindustri investerar vi oproportionerligt mycket tid och pengar i att ta ansvar för de naturresurser vi förbrukar, och de plagg vi utvecklar och säljer. Att vårt arbete uppmärksammas betyder mycket och bidrar förhoppningsvis till att inspirera fler att höja ribban och arbeta i symbios med, istället för emot, människa och miljö, säger August Bard Bringéus, medgrundare av Asket.
• Houdini, vinnare i kategorin Sustainability. ”Accelererar tillväxten av hållbara alternativ och driver på förändringen i branschen.”
• Caia, vinnare i kategorin Rising Star. ”För ett bra exempel på hur en influencer kan bygga sitt eget starka varumärke baserat på engagemang och lojalitet inom sitt community.”
• All Blues, vinnare i kategorin Small Business. ”Har sedan 2010 gått från ett litet kök i Stockholm till stora modepresentationer i Paris.”