1 500 tjänster försvinner från H&M: ”Merparten i Sverige”
Klädjätten har påbörjat ett sparprogram med syfte att effektivisera verksamheten och minska kostnaderna. Tidigare har Habit rapporterat om att butikspersonalen i Sverige bantas med 400 anställda. Nu meddelar bolaget att ytterligare 1 500 tjänster försvinner som berör kostnader för administration och overhead globalt, enligt ett pressmeddelande.
Till Habit skriver Cecilia Alpstig, presskontakt på H&M, att tjänsterna berör centrala funktioner, både medarbetare och konsulter.
– Den största delen rör vår techorganisation där merparten av tjänsterna finns i Sverige. Vi genomför ett kompetensskifte och skapar en mer global techorganisation. Det är tidigt i processen, men i vår techorganisation handlar det bland annat om att säkra att vi har tech- och datakompetens som möter framtidens behov.
H&M:s vd, Helena Helmersson, kommenterar uppgifterna i ett pressmeddelande:
– Vårt påbörjade åtgärdsprogram innebär att vi ser över vår organisation och vi har stor respekt för att medarbetare påverkas av detta. Vi kommer att stötta våra kollegor för att hitta bästa möjliga lösning för deras nästa steg.
De årliga besparingarna uppgår till cirka 2 miljarder kronor, vilka kommer att ge effekt under andra halvåret 2023. Omstruktureringskostnaderna beräknas till drygt 800 miljoner kronor och belastar fjärde kvartalet 2022, enligt H&M.
Antalet anställda uppgick till cirka 155 000 i slutet av 2021, enligt bolagets årsredovisning för 2021. Medelantalet anställda i koncernen, omräknat till heltidstjänster, var 107 375, varav
10 540 i Sverige.