23948sdkhjf

Modehandeln på nätet mot strömmen

Senaste siffrorna från HUI, Svensk digital handel och Postnord visar sjunkande försäljning för e-handeln.

Näthandeln pekar nedåt för de flesta sällanköpskategorier när E-barometern summeras för tredje kvartalet, juli till september. Barnartiklar, hemelektronik, dagligvaror, böcker, möbler samt sport och fritid backade med mellan 27 och 1 procent.

Trots en avsvalnande e-handel för mode under andra halvåret går kläder och skor mot strömmen med en tillväxt på 1 procent under perioden jämfört med tredje kvartalet i fjol. Starkast ökning hade apoteksvaror, upp 9 procent, medan bygghandeln hade nolltillväxt. 

Totalt backade e-handeln med 5 procent under perioden.   

Strax över 40 procent av svenskarna har handlat mode på nätet under de senaste 30 dagarna. Snittbeloppet ligger på 1 300 kronor, strax över snittkvittot för sport- och fritidshandeln. 54 procent planerar att handla kläder och skor på nätet i julklapp jämfört med 59 procent i fjol

I rapporten understryks att jämförelsesiffrorna från fjolåret är starka eftersom näthandeln gynnades under pandemin. Den samlade e-handelstillväxten ligger före sin historiska trendkurva till följd av pandemin. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094