23948sdkhjf

Modemedveten avatar i det virtuella provrummet

Nu erövrar den moderna it-tekniken modebranschens provrum. Zalando testar 3D-simuleringar så kunderna kan se hur ett plagg passar i en 3D-version eller som en avatar av sig själva. Den digitala omställningen har tagit fart på allvar.

Zalando är en av Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget erbjuder mode till mer än 50 miljoner aktiva kunder på 25 marknader. Sortimentet omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet, från internationella modehus till lokala varumärken. – Det virtuella provrummet är ett pilotprojekt för våra kunder och partners. Vi ville testa den här nya tekniken i samarbete med sportklädesmärket Puma för att kunna lära oss av den tillsammans. Det säger Stacia Carr, VP Size & Fit på Zalando och fortsätter:
– Då får både vi och Puma en bättre förståelse för hur kunder vill engagera sig i och interagera med avatarer och 3D-simuleringar. Genom att samarbeta direkt med en partner lär vi oss hur vi kan stödja dem och modebranschens digitala omställning. Testet med Puma är bara starten på flera branschöverskridande samarbeten.
– En av modebranschens största utmaningar är att erbjuda konsumenterna pålitliga rekommendationer om storlek och passform, påpekar Stacia Carr. Vi har nära samarbeten med många av Zalandos 6 500 varumärkespartners, både när det kommer till detta men också många andra frågor som driver en positiv påverkan inom modebranschen. – Flera partners är redan intresserade av att delta i dessa pilotprojekt. Vår nästa pilot blir med Zalandos egna varumärken, eftersom vi anser att Zalando måste föregå med gott exempel.

   

Förutom att testa det virtuella provrummet, kommer Zalando under de kommande månaderna att bli det första modeföretaget inom e-handeln som erbjuder en kroppsmätningsfunktion. Med endast två bilder kommer kunderna att kunna få en personlig storleksrådgivning som bygger på deras faktiska mått och inte enbart på plaggets storlek. – Kunderna får personliga rekommendationer på ett bekvämare sätt, utan att behöva ha en köphistorik hos Zalando eller ange storleksreferenser manuellt, menar Stacia Carr.

Om det virituella provrummet och kroppsmätningsfunktionen är framtiden för e-handelns modeförsäljning, vilken plats har då den fysiska butiken?
Utmaningarna som rör storlek och passform är vanliga inom hela modebranschen, inklusive i fysiska butiker, menar Stacia Carr. Ett virtuellt provrum kommer inte bara hjälpa kunder att förstå hur en produkt skulle se ut på en själv, med hjälp av 3D-teknik, utan även hjälpa konsumenter att bestämma passformen innan de väljer att köpa produkten, ”Jag vet min storlek men tänk om jag vill ha en mer oversized passform? Eller tightare?” Både onlineplattformar och fysiska butiker kommer kunna dra nytta av utvecklingen av ett virtuellt provrum enligt Stacia Carr:
– Det kan finnas kunder som tittar på produkter i ett virtuellt provrum men sedan bestämmer sig för att köpa produkten i en fysisk butik, och det finns även butiker som använder liknande teknik för sina provrumsspeglar.

Joanna Hummel, General Manager på Zalando för Norden och Baltikum understryker att pandemin har påskyndat många processer och tillväxten av e-handeln är en av dem.
– Gränserna mellan online och traditionell shopping suddas ut allt mer. Det har skett en accelererad och strukturell förändring, där skillnaderna som tidigare funnits mellan shopping online och offline håller på att försvinna. Kunderna navigerar mellan båda alternativen och vi på Zalando tror starkt på att koppla ihop båda världarna.

Du hittar den virtuella provrumsupplevelsen med Puma här: https://www.zalando.se/campaigns/puma-vfr-1-w/ 

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062