23948sdkhjf

5 tips för att verifiera om du bidrar till greenwashing

Hållbarhet är inte längre bara ett modeord. Det är ditt varumärkes ansvar och kvalitetslöfte till konsumenter och alla intressenter. Det betyder att ditt varumärke engagerar sig i att säkerställa hela produktionsprocessen och värdekedjan beträffande sociala och miljömässiga regler.

 I en värld där regleringar och krav på efterlevnad och transparens växer tar tillsynsmyndigheter och konsumenter inga löften för givet. Ditt löfte måste styrkas av bevis - så hur kan mode-, textil-, sko- och sport varumärken skapa och marknadsföra sin hållbarhetsstrategi för att undvika greenwashing?

Är din produkt gjord i monomaterial?
Valet av material är viktigt, oavsett om det är ett plagg eller t ex en hangtag. Riktigt cirkulärt mode måste baseras på monomaterial för att underlätta återvinningen. På Trimco Group, leverantör till modebranschen, anser vi att samma princip bör tillämpas på trims och förpackningslösningar där monomaterial används för allt från hangtags, etiketter till märken och förpackningar.

Tillverkas din produkt i en socialt och miljövänlig leveranskedja?
”Miljö är bara en aspekt av hållbarhet, inklusive ansvarsfullt inköpta material och ansvarsfull tillverkning. Vad varje varumärken behöver komma ihåg är att social compliance är lika viktigt för att undvika greenwashing och för att verkligen säkerställa ett hållbart och ansvarsfullt varumärke” nämner Camilla Mjelde, Director of Sustainability and Compliance, på Trimco Group.

Tillverkas din produkt i en socialt och miljövänlig leveranskedja?
”Miljö är bara en aspekt av hållbarhet, inklusive ansvarsfullt inköpta material och ansvarsfull tillverkning. Vad varje varumärken behöver komma ihåg är att social compliance är lika viktigt för att undvika greenwashing och för att verkligen säkerställa ett hållbart och ansvarsfullt varumärke” nämner Camilla Mjelde, Director of Sustainability and Compliance, på Trimco Group.

Flera länder i EU och även USA har implementerat bestämmelser som inte längre vägleder utan kräver att varumärken säkerställer social compliance i hela sin värdekedja. Åpenhetsloven i Norge eller tyska Lieferkettengesetz är perfekta exempel på regelverk, där varumärken har fram till juni 2023 på sig att kunna spåra och rapportera om deras sociala efterlevnad.

Samlar du in och övervakar data om dina leverantörers sociala- och miljömässiga status?
Datainsamling om din leverantörers sociala och miljömässiga efterlevnad är nu ett måste. Utan data är varumärken på tunn is. Ogrundade påståenden är den största fallgropen som leder till greenwashing. Att övervaka leverantörskedjan från början till slut, att samla in data och göra den tillgänglig för slutkonsumenten är det enda sättet som varumärken kan börja kommunicera hållbarhet i sin gröna marknadsföring. Det enda sättet för att inte riskera böter eller skada varumärkets image.

Baserar du dina hållbarhetspåståenden på fakta?
Granska alla dina påståenden och kontrollera om alla termer som du använder kan bevisas. Undvik ungefärliga formuleringar som, ”hållbar”, ”bra för planeten” eller ”miljövänlig”, som inte kan bevisas, de är för generella. Full transparens och påståenden som baseras på fakta är nyckeln för ett trovärdigt varumärke.

Arbetar du aktivt med att förbättra din hållbarhetsresa?
Trimco Group har skapat Product DNA®, en plattform för övervakning av försörjningskedjan och en plattform för transparens, för att hjälpa varumärken att möta lagstiftning som t ex den norska Åpenhetsloven eller EU’s kommande digitala pass för produkter.
Med stöd av Trimco Groups hållbarhets- och care & content experter hjälper vi varumärken att välja rätt monomaterial eller återvunnet material till sina etiketter, hangtags, märken och förpackningar. Vi hjälper dem att följa bestämmelser.

Product DNA® är en unik lösning som hjälper varumärken att samla in scope- och transaktionscertifikat för att kunna övervaka och rapportera om social och miljömässig status med hjälp av QR-koder, RFID eller NFC-chips på hangtags eller etiketter.
Greenwashing kan förvandlas till grön marknadsföring när varumärken kommunicerar med full transparens genom fakta och beprövad data. Det är vad Trimco Group gör varje dag för hundratals varumärken

Läs mer här.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.112