Juleffekten uteblir – skobutikernas försäljning rasar
December, som är en av de viktigaste försäljningsperioderna under året, har hittills inte gett några försäljningsuppgångar att tala om. Skohandeln, inklusive e-handeln, noterar ett försäljningstapp på 10,5 procent i löpande priser under de första 19 dagarna under december jämfört med motsvarande period 2021. För klädhandeln har det gått bättre. Under perioden har försäljningen ökat med 1 procent. Mätt i fasta priser och volym är det en minskning om man tar hänsyn till rådande inflation, skriver Svensk Handel.
– Tyvärr tvingas vi konstatera att modehandeln hittills inte fått det uppsving många handlare hade hoppats på. Konsumenternas köpkraft har minskat, vilket till mångt och mycket är signifikativt för handeln i stort. Men jämför man med årets övriga månader är december en stark månad, så visst kommer det ligga mjuka paket under granen även i år, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Orsaken till att försäljningslyftet uteblir kan delvis förklaras av att jämförelsesiffrorna i december förra året var exceptionellt höga. 2021 års starka försäljning var i sin tur en följd av svag försäljning under 2020 då pandemin höll handeln i ett järngrepp.
Jämförs försäljningen med 2019 års siffror lyfter kläd- och skobutikernas försäljning med vardera 7 procent.
Butiker och e-handel | 1-19 december 2022/2021 | 1- 19 december 2022/2019 |
Kläder | 1,0 % | 6,9 % |
Skor | -10,5 % | 7,0 % |