23948sdkhjf

Modebranschens e-handelsförsäljning på minus

2022 var ett dystert e-handelsår, konstaterar Svensk Handel.

Försäljningen av kläder och skor på nätet sjönk med 6 procent under helåret 2022 jämfört med 2021. Det är facit när Svensk Handel summerar fjolårets e-handelsförsäljning hos svenska aktörer i löpande priser. Och med ökad inflation för bolagen antas volymerna ha minskat för modehandeln.

Kläd- och skosegmentet sticker ingalunda ut sett till samtligakategorier i detaljhandeln. Majoriteten backade under fjolåret. Svensk Handel kommenterar utvecklingen som dyster. Mest tappade hemelektronikbranchen vars försäljning minskade med 21 procent.

Apoteksvaror, barnartiklar och tobaksprodukter gick mot strömmen med ökningar om 3, 9 respektive 23 procent. Men det är också de enda som noterade försäljningsökningar.

Den totala e-handeln från svenska aktörer backade med 9 procent i fjol jämfört med 2021. Räknas även svenskarnas e-handel från utlandet med, minskade försäljningen med 12 procent.

Enligt Svensk Handel uppgick den totala omsättningen för e-handeln från utlandet 2022 till 9,6 miljarder kronor, vilket är en minskning med 4,7 miljarder kronor jämfört med 2021, då svenskarna handlade för 14,3 miljarder kronor.

Svensk Handels undersökning bygger på minst 2 000 intervjuer av personer mellan 18-89 år varje månad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093