Sportbranschen i brant uppförsbacke
Det är inga glädjesiffror som presenteras när bokslutet summeras för sporthandelns fjärde kvartal och helår i fjol. Försäljningen i sporthandeln minskade med 7,5 procent under årets sista tre månader jämfört med motsvarande period 2021. Det betyder fjärde kvartalet i rad med en negativ utveckling. Även helåret slutade på minus. Resultatet uppgick till -5,8 procent, enligt Sportindex från branschorganisationen Sportforum.
Tappet under fjärde kvartalet förklaras av en minskad köpkraft, en generell oro kring ekonomi och omvärld samt av "mindre gynnsamma väderförhållanden", skriver Sportforum. Minussiffrorna ska även ses i ljuset av starka jämförelsetal under 2021. Under fjärde kvartalet 2021 ökade försäljningen i sporthandeln med drygt 20 procent.
Under sista kvartalet 2022 var försäljningstappet större i butiksledet än i e-handeln. E-handeln blev också vinnare under helåret och stod för en större andel av den totala försäljningen jämfört med under pandemiåren 2020-2021, skriver Sportforum.