Gucci med ny kreativ chef
Sabato De Sarno har utsetts till ny kreativ chef på det italienska modehuset Gucci. Han tar över stafettpinnen efter den omåttligt populära Alessandro Michele som stöpte om varumärkets grundvalar från och med debuten hösten 2015. Från lågmält elegant till vintage-flirtande maximalism. Innevarande vårkollektion blev Alessandro Micheles sista.
Sabato De Sarnos modekarriär tog sin början hos Prada 2005. Därefter gjorde han ett kort stopp hos Dolce & Gabbana för att 2009 landa hos Valentino. Efter flera ledande positioner axlade han rollen som modechef för både dam- och herrkollektionen.
Hos Gucci ska Sabato De Sarno ansvara för den kreativa visionen för samtliga delar, från dam-, herr- och livsstilskollektioner till lädervaror och accessoarer. Debutkollektion visas under modeveckan i Milano i september.
Guccis vd Marco Bizzarri, kommenterar rekryteringen:
– Efter att ha arbetat med ett antal av Italiens mest kända lyxmodehus tar han med sig en stor och relevant erfarenhet. Jag är säker på att Sabato, genom sin djupa förståelse och uppskattning för Guccis arv, kommer att leda våra kreativa team att skriva nästa kapitel i modehusets spännande historia.
Gucci ägs av det globala lyxkonglomeratet Kering, där bland annat Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga och Alexander McQueen ingår.