KOMMENTAR: ”Jag är tämligen säker – Stilindexet för januari stämmer”
Jag är tämligen säker på att det är precis tvärtom: Stilindexet stämmer. Men man måste göra en djupare analys och titta på en lite längre tidslinje och ta hänsyn att januari bara är en lång reaperiod med dåliga marginaler.
I januari 2022 ökade försäljningen med cirka 11 procent jämfört med 2021 som i sin tur minskade med hela 28 procent. Januari 2020, som var den sista månaden innan coronapandemin bröt ut, ökade försäljning med 2 procent. Om man slutligen jämför januari 2022 med 2019, som har använts som referensår, minskade försäljning med 18 procent. Gör vi en snabbtitt på skoförsäljningen under januari 2022 ökade den med 24 procent, men jämfört med 2019 hade de ett tapp på hela 45 procent.
Min tro är att försäljningsökningen i kronor för januari 2023 ligger i spannet plus 16-20 procent. Mitt scenario är följande:
1. Januari 2022 hade egentligen en missvisande försäljningsuppgång dopat av en usel försäljning 2021.
2. Många företag, framför allt inom e-handeln, har överfulla lager som tvingas ut på marknaden till inga marginaler alls.
3. Till de företag som inte misskött sin lagersituation har prisutvecklingen drivit upp försäljningssiffrorna, men inte volymen.
4. Försäljningen ligger i paritet med 2019, men inflationen under dessa fyra år gör att volymen minskat.
Så trots en hög försäljning är marginalerna mycket låga. En bra januari betyder inte en bra lönsamhet. Oftast är det tvärtom.
Mikael Sandström
tidigare ordförande för Svensk Handel Stil och har kommenterat och analyserat branschens försäljning och Stilindex i över 25 år.
Läs också: Därför utgår Stilindex för januari: ”Hade riskerat att ge en kraftigt vilseledande bild”
Artikeln är en del av vårt tema om Kommentar.