Stort tapp för Rizzo
Väskföretaget Rizzos nettoomsättning uppgick till 48,5 miljoner kronor under första kvartal, september-november, i det brutna räkenskapsåret 2022/2023 (78,5).
Bruttovinstmarginalen uppgick till 65,3 procent (51,2) och resultat före av- och nedskrivningar blev -1,3 miljoner kronor (-14,0). Resultat efter skatt summerades till -32,6 miljoner kronor (-39,0).
Antalet butiker uppgick till 64 jämfört med 93 butiker föregående år. Minskningen avser i huvudsak avyttrad verksamhet. Under kvartalet avyttrade Rizzo ett antal butiker i Sverige och Norge samt även varumärkena Don Donna och Handskmakarn.
”Bägge aktiviteterna har varit nödvändiga för att säkra bolagets överlevnad men har även tjänat syftet att renodla bolaget och förenkla dess struktur och därmed strategi framåt”, kommenterar Rizzos vd Jonas Stille i kvartalsrapporten.
Han skriver vidare att Rizzo under kvartalet fortsatt att intensivt arbeta med att utveckla sin sortiments- och inköpsstrategi.
”Vidare har bolaget fortsatt sitt fokus på att minska den totala kostnadsmassan, inte minst genom att anpassa bemanning på bolagets huvudkontor samt flyttat och minskat det fysiska huvudkontoret. Efter kvartalet har arbetet med en nyemission fortskridit och är av högsta prioritet för bolaget för att säkra en trovärdig återstart av bolaget”, skriver vd.