E-handeln backar – mode en av få ljusglimtar
E-handeln backade med 7 procent under fjolåret jämfört med 2021. Den totala omsättningen landade på 136 miljarder kronor 2022. Det är första gången på 16 år som Postnords E-barometer visar en negativ utveckling av e-handeln på helåret.
Men det finns ljusglimtar. Näthandeln med kläder och skor hade en tillväxttakt under fjolåret med 2 procent. Tillsammans med apotekshandeln är det de enda branscherna med positiv tillväxt för perioden.
De produktkategorier som minskade mest är dagligvaror med en negativ tillväxt på -17 procent och barnartiklar och leksaker som backade -16 procent.
E-barometern visar vidare att allt fler konsumenter handlar varor direkt från tillverkaren. 19 procent av konsumenterna uppger att de gjorde sitt senaste e-handelsköp av mode, möbler eller heminredning direkt från en tillverkare eller ett varumärke.
När E-handelsbarometern tittar framåt spås tre möjliga scenarier:
– E-handeln återhämtar sig från det rådande konjunkturläget relativt omgående.
– 2023 blir ett pausår där utvecklingen stagnerar.
– 2023 innebär en djupare kris tack vare fortsatt energikris, en hög genomsnittlig inflation, effekterna av höjda räntor och besked om fler varsel och konkurser.