Habits Hederspris


Roger Tjernberg

Under nära två decennier har han varit navet för utvecklingen av svenskt herrmode. Tack vare modiga förändringsarbeten har han blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra. Det är en kulturgärning som bekommer, långt utanför modebranschens gränser. Med en fingertoppskänsla för kvalitet och en förmåga att skapa kreativa team har han oförtrutet lett herrkonfektionen framåt. 

Årets Nykomling


Atacac

Med viljan och modet att lämna ett avtryck till en branschförändring har årets vinnare på ett inspirerande sätt visat att det går att göra mode genom att etablera nya affärsmodeller som gynnar alla parter i modekedjan. Teknik, innovation och nytänkande samt ambitiösa visioner har tagit denna nykomling till att bli årets vinnare.

Årets Modeexportpris


Fjällräven

Med en stabil tillväxt och en expansiv exportstrategi är detta varumärke en eftertraktad aktör på såväl mogna som nya internationella marknader. Genom att ständigt vara aktuell och samtidigt tidlös har varumärket vunnit stark bärkraft hos en bred kundgrupp världen över.   

Årets Designer


Cristopher Nying - Our Legacy

Med ett tidlöst uttryck i varierad stil har Årets Designer satt svenskt herrmode på den internationella kartan. Det konceptuella designarbetet mynnar ut i en samling ikonprodukter som till våren förstärks med en damlinje. Goda idéer återvinns och får nytt liv. Det är ett lågmält, men djärvt sätt att mejsla fram sin version av ett samtida mode.

Årets Hållbarhetspris


Filippa K

Med stort mod, höga ambitioner och en beständighet görs förflyttningen mot ett hållbart mode. Genom kreativa satsningar på nya affärsmodeller, idéer som konsumenten förstått och tagit till sig, samt investeringar i forskning sätts en förebild för andra. Dessutom en berömlig transparens och generositet kombinerat med autentisk livsstil och hög modegrad. Också internationellt har deras engagemang bidragit till att Sverige ses som ett land i framkant i hållbarhetsfrågan.

Årets Denimleverantör


Neuw Denim

Passionerat och varsamt förenar vinnaren arv, hantverk, design och kvalitet och tar denimmodet in i samtiden och framtiden. Resultatet blir en produkt älskad av såväl återförsäljare som bärare parallellt med global kommersiell framgång.

Årets Kreativa kundupplevelse


& Other Stories

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Med dynamiska mellanrum bjuder årets vinnare på något tämligen otippat. Lägg till en köptriggande exponering och vänlig, påpasslig personal. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Årets Inredningskoncept


Polarn O. Pyret

För ett välgjort och distinkt koncept som vitaliserar varumärkets kärnvärden i en kundvänlig och lättorienterad miljö där köpresan stimuleras och förenklas. Genomtänkta inredningsgrepp och tilldragande exponeringar träffar mitt i prick. Ett koncept som bevisar den fysiska butikens oslagbara attraktionskraft. 

Årets Logistiklösning


Eton

Årets logistikpris inom mode tilldelas en lösning som möjliggjort en framgångsrik internationell expansion. Genom snabba processer och effektiva lösningar levereras kundanpassade varor runt om i hela världen. Det sofistikerade serviceerbjudandet har lett till nöjda kunder och marknadens lägsta antal returer, vilket sparar resurser och minskar miljöpåverkan.

Årets Butikssäljare


Helene Lyons - Joy

Helene är en dedikerad säljare med kunden ständigt i fokus, som utstrålar glädje runt sin yrkesroll och sitt företag. Hon brinner för den ständiga utmaningen att göra kunden nöjd, med målet att bygga upp en återkommande kundkrets och tillfredsställda konsumenter.

Årets Omnikanal


Scorett

Där kunden är, där är också årets vinnare – på shoppingrundans a-läge, via den användarvänliga webbshopen och genom snabba köpklicksfrestelser på Instagram och Facebook. Varje kanal fyller sitt syfte men sömlösheten är lika smidig som exemplarisk. Här är kunden kung, service honnörsord och kanalval en ickefråga.

Årets Inköpare


Jesse Hudnutt & Simon Hogeman - Très Bien

Med produkten i fokus, snarare än säsong och varumärke, bjuder denna butik på ett modigt sortiment med internationell känsla. Ett modernt koncept med stark närvaro både analogt och digitalt. Som dessutom lyckas leverera goda resultat i en föränderlig och utmanande bransch.