Behöver ditt företag bli mer digitalt?
En radikal förändring i marknadsföring har skett de senaste åren och det är inte alla företag som har hängt med i svängarna. Väletablerade företag med en stor kundkrets kanske anser att de inte behöver ägna sig åt digital marknadsföring.
Om du vill att ditt företag ska växa behöver du rätt slags marknadsföring för att nå just dina potentiella kunder. Läs vidare för mer info om ämnet.
Vad är digital marknadsföring?
All marknadsföring av tjänster och produkter som sker via digitala plattformar kallas för digital marknadsföring. I princip alla företag använder numera digitala kanaler för att kommunicera med kunder. Exempel på digitala kanaler är sociala medier, e-post och hemsidor.
Att föra en digital marknadsföringskampanj kräver tålamod och framförallt kunskap. Det tar kan ta flera månader innan du ser resultat av allt arbete. På grund av att det är väldigt tidskrävande är det många som anlitar hjälp av företag som till exempel Buzzlemedia.
Content marketing
Med hjälp av content marketing kan du nå potentiella kunder. Genom att publicera varierande innehåll på en webbplats blir det möjligt att marknadsföra det via sociala medier, SEO eller till och med PPC-kampanjer.
SEO - Sökmotoroptimering
Den här punkten i digital marknadsföring handlar uteslutande om att få din hemsida att ranka så högt som möjligt på sökmotorer som Google. Eftersom hela 75% aldrig klickar sig vidare till sida nummer två i sökningen är det viktigt att fokusera på SEO för att få nya kunder att hitta företaget.
Google Ads
Att registrera ditt företag på Google är väldigt lätt och tar endast några minuter att göra. Det tar dock upp till 48 timmar innan registreringen syns på Google. När du registrerar ditt företag gör du det möjligt för kunder att snabbt och smidigt hitta kontaktuppgifter, öppettider och kunder kan dessutom lämna recensioner.
Registreringen innebär dessutom att ditt företag syns på Google maps vilket gör det lättare för kunder att hitta fram till butiken eller lokalen.
Varför är marknadsföring viktigt?
Syftet med all slags marknadsföring är att fånga potentiella kunders intresse och öka omsättningen. Både etablerade och nystartade företag har mycket nytta av att lägga en del av budgeten på marknadsföring.
Hur bör du marknadsföra ditt företag?
En lyckad marknadsföringskampanj är en som är specialanpassad efter företaget och företagets kunder. Lär känna din målgrupp genom att ställa en del viktiga frågor.
- Vilka är dina kunder?
- Vad tycker de om?
- Hur och var kan du hitta kunder?
- Hur får du kunder att tycka om dina produkter och/ eller tjänster?
- Hur skiljer sig ditt företag från liknande företag?