Kläder och skor mot strömmen när e-handeln minskade i mars
Inklusive handeln med utlandet var minskningen 5 procent.
Andelen som e-handlade under mars var dock i princip oförändrad jämfört med motsvarande period ifjol. Minskningen uppges istället bero på att konsumenternas genomsnittliga köpbelopp minskat.
Svensk Handel slår fast att även om handeln i nuläget som helhet pressas av exceptionellt låg efterfrågan, med en volymutveckling som är den lägsta sedan 90-talskrisen, går utvecklingen för kläder och skor uppåt under första kvartalet.
E-handeln med byggvaror går i motsatt riktning nedåt med en minskning på 40 procent i löpande priser.
E-handeln av heminredning och möbler minskade också med 20 procent.
– Trots de svaga siffrorna är det viktigt att framhålla att stora delar av den beteendeförändring mot ökad e-handel som observerades under pandemin har permanentats. Digitala inslag är numera en självklarhet i samband med många köp och över tid förväntas e-handeln fortsätta växa med 10-15 procent per år, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel i en kommentar.