23948sdkhjf

Rekordförsäljning men krympande marginaler för friluftsjätten

Friluftskoncernen Fenix Outdoor gör ett starkt första kvartal men tillväxten sker utanför den nordiska marknaden.

Med starka varumärken som Fjällräven, Tierra, Primus och Naturkompaniet redovisar Fenix Outdoor, med säte i Schweiz, en omsättning på 1,8 miljarder kronor för första kvartalet. Det är en ökning med 8,8 procent jämfört med samma period ifjol.

Den totala försäljningen ökade till 2 miljarder kronor under perioden vilket beskrivs som nytt rekord.

Rörelseresultatet sjönk dock något till 186 miljoner kronor. Motsvarande period ifjol landade EBIT på 194 miljoner kronor.

– Vi gick in i det första kvartalet med en rimlig orderbok. En fråga var dock hur mycket vi skulle kunna realisera med tanke på marknadsutvecklingen. En annan oro låg i hur den politiska och ekonomiska situationen skulle påverka detaljhandelsverksamheten. Vi kan nu säga att det gick bra, skriver styrelseordförande och storägaren Martin Nordin i en kommentar.

Men lika bra gick det inte på alla marknader. Norden visar ingen tillväxt som i övriga Europa.

I segmentet Frilufts, som omfattar butiksförsäljningen, märks mindre försäljningsminskningar men att butikerna presterat bättre än de digitala kanalerna som minskat från 18,1 procent ifjol till 16,8 procent första kvartalet i år.

Kvartal två betraktas också som svår att överblicka med riskfaktorer som höga lagernivåer som leder till rabatter och en risk för att rent digitala återförsäljare hamnar i ekonomiska svårigheter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063