Rekordförsäljning men krympande marginaler för friluftsjätten
Med starka varumärken som Fjällräven, Tierra, Primus och Naturkompaniet redovisar Fenix Outdoor, med säte i Schweiz, en omsättning på 1,8 miljarder kronor för första kvartalet. Det är en ökning med 8,8 procent jämfört med samma period ifjol.
Den totala försäljningen ökade till 2 miljarder kronor under perioden vilket beskrivs som nytt rekord.
Rörelseresultatet sjönk dock något till 186 miljoner kronor. Motsvarande period ifjol landade EBIT på 194 miljoner kronor.
– Vi gick in i det första kvartalet med en rimlig orderbok. En fråga var dock hur mycket vi skulle kunna realisera med tanke på marknadsutvecklingen. En annan oro låg i hur den politiska och ekonomiska situationen skulle påverka detaljhandelsverksamheten. Vi kan nu säga att det gick bra, skriver styrelseordförande och storägaren Martin Nordin i en kommentar.
Men lika bra gick det inte på alla marknader. Norden visar ingen tillväxt som i övriga Europa.
I segmentet Frilufts, som omfattar butiksförsäljningen, märks mindre försäljningsminskningar men att butikerna presterat bättre än de digitala kanalerna som minskat från 18,1 procent ifjol till 16,8 procent första kvartalet i år.
Kvartal två betraktas också som svår att överblicka med riskfaktorer som höga lagernivåer som leder till rabatter och en risk för att rent digitala återförsäljare hamnar i ekonomiska svårigheter.