23948sdkhjf

E-handeln fortsätter backa – kläder och skor står stadigt

E-handeln fortsatte att backa i april med 2 procent jämfört med samma period 2022. Det visar Svensk Handels senaste E-handelsindikator. Dock är modeförsäljningen stabil.

Att e-handeln har ett tufft 2023 visar siffror som i en första anblick inte väcker oro. Jämfört med motsvarande period 2022 ökade försäljningen i hela detaljhandeln med 0,7 procent i löpande priser.

Samtidigt sjönk försäljningen med 10,9 procent i volym. Sämst gick det för sällanköpshandeln som backade med 13,7 procent i volym. Kapitalintensiva branscher som byggvaror, möbler och inredning har det tuffast medan kläder och skor håller ställningarna. 

Modebranschen stod inledningsvis emot den vikande trenden. Kläder och skor inledde året med fina siffror men mötte dock en något svagare april månad jämfört med förra året. Kategorin ökade med 5 procent från januari till april i år jämfört med 11 procent för motsvarande period i fjol.

– Det är imponerande hur kläder och skor håller ställningarna. Kapitalintensiva branscher som byggvaror, möbler och inredning har det mycket tufft, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i en kommentar.

Svensk Handel pekar på att pandemieffekten successivt har avtagit, att antalet konsumenter som e-handlar minskar samt att beloppet för genomsnittsköpet har sjunkit.

– Tendensen är vikande och även branscher med positiva tillväxttal ser i nuläget ut att mattas ju längre in på året vi kommer, säger Per Ljungberg, vidare.

Rapporten konstaterar att svenskarnas e-handel från utländska sajter minskar medan svenska e-handelsföretag noterar kraftig tillväxt från utländska marknader.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093