Försäljningen i maj: Uppgången äts upp av inflationen
Med sommaren i antågande är maj historiskt en stark månad för modehandeln. Klädförsäljningen ökade under perioden med 3,7 procent medan försäljningen av skor ökade med 2,5 procent jämfört med maj i fjol. Statistiken avser försäljningen i löpande priser i jämförbara butiker och butikernas e-handel.
Justerat för inflationen innebär dock siffrorna en minskning i volym, framhåller Svensk Handel.
– Tyvärr ser vi fortsatt hur den höga inflationen slår hårt mot såväl handlare som konsument. Utöver detta så är en svag krona som bekant inte något som gynnar svenska modehandlare, då inköpskostnaderna stiger kraftigt, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel och varnar för att många handlare kommer att behöva handskas med den verkligheten under överskådlig tid.
Butiker och e-handel | Maj 2023/2022 | Maj 2023/2021 | Ackumulerat 2023/2022 | Ackumulerat 2023/2021 |
Kläder | 3,7 % | 42,5 % | 2,3 % | 37,6 % |
Skor | 2,5 % | 44,0 % | -1,4 % | 37,8 % |
– För många modehandlare stack slutet av maj ut som en särskilt stark period. Många passade på att lansera kampanjer, vilket ökade volymförsäljningen. Många intensifierar nu sitt arbete med kampanjer för att attrahera konsumenterna, som blivit betydligt mer prismedvetna, säger Maria Mikkonen.
Hittills i år, januari till maj, har försäljningen för klädhandeln ökat med 2,3 procent jämfört med motsvarande period 2022, medan skohandeln har minskat med 1,4 procent.