Lisa Yang vinner Årets modevarumärke 2023: ”Ett fantastiskt erkännande”
Priset Årets modevarumärke tilldelas det framgångsrika kashmirvarumärket Lisa Yang, vars medgrundare är designern med samma namn, Lisa Yang, samt medgrundaren och vd:n Samuel Stenberg.
– Det här är ett fantastiskt erkännande, sade Samuel Stenberg när han tog emot publikens applåder och priset på scenen av Johanna Sierra på Zalando, e-handelsbolaget som är partner till priset, och Linda Dahnberg, inköpschef på NK Retail – som båda har suttit i juryn.
I juryns motivering lyfts varumärkets kvalitetsfokus, internationalisering och lönsamma tillväxtresa fram. På två år har Lisa Yang ökat omsättningen från 30 till 160 miljoner kronor, därtill med en imponerade rörelsemarginal.
– Det handlar om att bygga från grunden. Första åren gick långsamt för oss. Men det har varit vår plan redan från början så vi var egentligen inte förvånade, sade Samuel Stenberg.
JURYNS MOTIVERING
”Vinnaren bländar med lyxiga kollektioner av högklassiska material och förfinad teknik. Med sin skandinaviska estetik parad med betydande kvalitetsfokus gör varumärket en formidabel resa internationellt och bevisar att svenskt mode både är åtråvärt och lönsamt.”
JURY ÅRETS MODEVARUMÄRKE 2023
Kajsa Åström – chefredaktör, Habit Sko & Mode
Johanna Sierra – regional sales manager Nordics, Zalando Connected Retail
Linda Dahnberg – inköpschef, NK Retail
Kerstin Syrén – utbildningsansvarig, Nordiska Textilakademin
Karin Hellners – konsult, designer och medgrundare av Filippa K
Hugo Wiik – head of Arket menswear, Arket
Han är Årets mönsterkonstruktör
Svenskt modemärke utsett till Årets denimleverantör
Woolpower vinner Årets hållbarhetspris
Artikeln är en del av vårt tema om Habit Fashion Awards.