Nelly fortsätter visa vinst: ”Åstadkommit tydliga förbättringar”
Omsättningen sjönk under tredje kvartalet med nästan 17 procent till 236 miljoner kronor jämfört med motsvarande period i fjol. Trots det stora omsättningstappet har omställningsarbetet som inleddes förra året gett frukt. För andra kvartalet i rad visar Nelly vinst. Rörelseresultatet uppgick till 12,8 miljoner kronor jämfört med -11,9 miljoner under motsvarande kvartal föregående år. Även bruttomarginalen ökade. Från 41,5 procent föregående år till 50,7 procent. Det framgår av kvartalsrapporten som släpptes i dag, fredag.
För perioden januari till september stärktes rörelseresultatet till -13,1 miljoner kronor jämfört med -54,4 miljoner under fjolåret. Omsättningen under perioden sjönk i nivå med tredje kvartalet, -17 procent, till 759 miljoner kronor jämfört med 912 miljoner under motsvarande period i fjol.
Omsättningsraset på 17 procent under tredje kvartalet förklaras av att bolaget har beslutat att fokusera på sin kärnaffär, det vill säga att sälja direkt till konsumenter. Följaktligen minskade B2B-intäkterna. Under tredje kvartalet minskade även trafiken till e-handeln samtidigt om konverteringsgraden försämrades jämfört med föregående år, står det i rapporten.
Bolagets vd, Helena Karlinder-Östlundh, är hoppfull framåt. Säsongen har börjat bra, uppger Helena Karlinder-Östlundh.
”Höstkollektionen har startat starkt, våra toppsäljare uppnådde högre kvantiteter än föregående år, och vi ökade andelen fullprisförsäljning”, skriver hon i en kommentar.
Härnäst ser hon fram mot den kommande kampanjintensiva veckan i november samt decemberhandeln. Särskilt när konsumenten numera kan finna Nellys utbud i flaggskeppsbutiken på Drottninggatan i Stockholm.
”Efter en lyckad lansering i september ger butiken oss nu möjligheter att presentera vårt sortiment på ett nytt sätt och fördjupa vår kundförståelse, vilket även kommer e-handeln till godo.”