XXL flaggar om stängningar – ”Inte nöjda”
”Vi är inte nöjda med resultatet.” Så inleder Freddy Sobin vd-ordet i XXL:s rapport för tredje kvartalet.
Den krisande norska sportjätten redovisar en omsättning som var lägre än väntat och ett rörelseresultat som visar på förlust jämfört med föregående periods vinst.
Omsättningen sjönk med 10,2 procent till 1 982 miljoner norska kronor. Det kan jämföras med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 2 110. Motsvarande kvartal förra året låg omsättningen på 2 207 miljoner norska kronor.
Ebitda-resultatet blev 35 miljoner norska kronor (187) med en ebitda-marginal på 1,8 procent (8,5).
Freddy Sobin konstaterar i vd-ordet att marknaden är fortsatt utmanande, driven av sänkt efterfrågan, höga rabattnivåer och för stora lager.
Framåt räknar sportjätten med att rulla ut två till tre nya butiker per år, omlokaliseringar inräknade. Samtidigt avser XXL att minska på butiksytorna i de befintliga butikerna. På kortare sikt är fler butiksstängningar att vänta. XXL skriver i rapporten att optimeringen av butiksportföljen fortsätter, inklusive utvärderingen av vilka lågpresterande butiker som ska stängas.
XXL är också i färd med att implementera flera strategiska initiativ för att förbättra lönsamheten och öka effektiviteten inom ramen för ett projekt som bolaget kallar “Reset & Rethink”. Fem så kallade ”must win battles” ska leda till en förbättrad ebitda på 500-750 miljoner norska kronor under de närmaste 12-24 månaderna.