23948sdkhjf

KRÖNIKA: Nu är kalkonhelgen här

Kalkonhelgen, mer känd som Black Friday, Black Weekend, Black Week, Black Month eller det senaste Black Autumn, är här.

Få kunder bryr sig. Jag är övertygad att årets kampanjperiod blir sämre än någonsin. Och det har inte med vare sig dåliga tider, höga räntor eller krig i Europa att göra. Det är för att branschen som en drucken papegojas envishet ständigt överutnyttjar och därmed vattnar ur säljande begrepp, liksom tidigare mellandagsrean. På tal om rea, i dag såg jag begreppet Black Week Rea, en fantastisk tautologi.

För att göra en historisk tillbakablick, varför finns Black Friday? Naturligtvis är det ett amerikanskt begrepp, på grund av att fredagen är en av de få mellandagarna som finns i USA. Torsdagen ägnas Thanksgiving med kalkonätande och dryckjom. Fredagen viks för shopping.

Från början var det en dag som fyllde de fysiska butikerna och e-handeln hamnade i strykklass. Då skapades Cyber Monday för att konkurrera med Black Friday. Som ni vet är det inte riktigt så längre, men jag kan garantera att begreppet kommer att användas även i år. Alltid lurar det nån.

Den här Kalkonhelgen är ett otyg. Jag är lite förvånad att Svensk Handel omhuldar den så och boostar dess betydelse. Den enda effekten är att prisnedsättningarna börjar tidigare och julhandeln får stryk.

Dessutom är den helt ologisk. Varför ska Sverige och övriga länder sänka priser för att det firas Thanksgiving i USA? Kan kanske vara en idé för livsmedelshandeln att försöka kränga kalkoner? Till Black Week-pris förstås …

Mikael Sandström
är tidigare ordförande för Svensk Handel Stil och ägare till tio modebutiker.


Det är skribenten som står för innehållet i texten, inte Habit.

Artikeln är en del av vårt tema om Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063