Stolt vd efter framgångsrikt kvartal för Revolutionrace
En stark kvartalsrapport följs av ytterligare en för Revolutionsrace. Under andra kvartalet, oktober-december, ökade nettoförsäljningen till 613 miljoner kronor (509). Det innebär en försäljningstillväxt på 21 procent. Samtidigt förbättrades det justerade rörelseresultatet med 25 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år och landade på 146 miljoner kronor (117).
Rörelsemarginalen uppgick till 23,3 procent (20,7) och bruttomarginalen 70,2 procent (70,7).
– Vi är stolta över att kunna rapportera ett framgångsrikt kvartal under årets, säsongsmässigt, största försäljningsperiod, skriver vd Paul Fischbein i sitt vd-ord.
Han konstaterar att Revolutionrace, som säljer egenutvecklade friluftskläder på nätet, presterar en god tillväxt och ett lönsamt kvartal i en tid med en fortsatt utmanande marknadsutveckling. En bevis på styrkan i affärsmodellen, menar Fischbein.
– Vårt grunderbjudande är starkt och vi kan erbjuda högre kvalitet till ett konkurrenskraftigt pris genom att enbart sälja våra outdoor-produkter online, utan mellanhänder och direkt till slutkund.
Han är också tillfreds med utvecklingen av lagernivåerna under andra kvartalet.
– Inför andra kvartalet genomfördes planerad uppbyggnad av vårt lager för att vara optimalt förberedda inför den säsongsmässigt starkaste försäljningsperioden. Trots att bolaget vuxit i storlek var det utgående lagervärdet lägre än samma tidpunkt förra året.
Lagervärdet uppgick den sista december till 438 miljoner kronor jämfört med 445 miljoner 2022.
Framåt ser det också ljust ut.
– Vi går stärkta ur det andra kvartalet och rapporterar god försäljningstillväxt och ett starkt resultat. Vi ser också att det tredje kvartalet har inletts starkt med en tillväxt i linje med det vi rapporterat för det andra kvartalet.