Positiva besked till secondhandaktörer under Habit Impact Day
Med 26 punkter på dagordningen lotsar dagens moderator, Habits chefredaktör Kajsa Åström, drygt 200 deltagare genom allt från designprocesser och politiska beslut till secondhandlösningar och nya innovationer.
Först ut var Yvonne Augustsson och Rebecca Uggla, båda sakkunniga textil på Naturvårdsverkets Resurseffektivitetsenhet. I blixtrande tempo talade om olika delar av EU:s textilstrategi. Bland annat nämndes ett sannolikt krav på företag, som ägnar sig åt destruering av kläder, tillbehör till kläder och skor, att informera om alla detaljer kring detta via sina hemsidor.
Den nya producentansvaret är också nära nu. Beslut kommer i juni och därefter väntas förhandlingar under hösten. Enigheten inom EU uppfattas som stark och det är sannolikt att beslut fattas som innebär ett krav på genomförande 2027.
Mycket är på gång att bli verklighet på vägen mot cirkularitet, men Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert och hållbarhetsansvarig på Svensk Handel, valde att lugna åhörarna när han talade om det kommande direktivet om miljöpåståenden och märkningar, sammanfattat under begreppet Green Claims.
– Det kan verka överväldigande med alla nya regler, men man ska inte stirra sig blind på kommande lagstiftning, Titta på vilka möjligheter man har som företag, att till exempel fånga information i produktionskedjan eller öka möjligheten att reparera.
Två av förmiddagens talare gav positiva besked för den som säljer secondhand. Richard Woodbridge, vd på Oscar Jacobson, summerade företagets cirkulära satsning efter tre år. Butiken i Stockholm har överraskat på många sätt och konceptet har vässats efter hand. I dag hängs till exempel secondhand in bland nya plagg.
– Det vi har lärt oss är att vissa kunder drivs av priset, vissa av hållbarhetstänket, men väldigt många drivs av att det är unika plagg. Om man är ute efter en blå linnekavaj spelar det ingen roll om den är ny eller begagnad.
I januari öppnade en butik med samma koncept i Göteborg och ytterligare två butiker ligger i planen.
– Vi har en oväntat bra genomförsäljning i Stockholm. Efter en månad är 60 procent sålt, efter två månader 70. Och 72 procent av de som lämnar in väljer ersättning i form av presentkort.
Jimmy Heibert, vd och medgrundare på Plick, ser en lysande framtid för secondhand och menar att den utveckling som skett bland unga snart kommer att överföras till äldre målgrupper. Plick har i dag 1, 3 miljoner registrerade medlemmar och C2C-sajten är lika mycket en social mötesplats som en handelsplats.
– Vad kan vi lära av oss av generation Z är att vi ger dem möjlighet att shoppa utan att kompromissa med stil, trender och individualitet. Vi måste ha volym, annars tar Shein och Temu över. Vi löser inte textilfrågan genom att bara tillverka hållbara plagg med lång livslängd till högt pris.
Många av dagens deltagare hade sannolikt sett fram emot punkten där politiska partier och branschföreträdare skulle dryfta hur politiken kan underlätta en hållbar omställning. Textil pekas ofta ut som en av de stora miljöbovarna, men uppenbarligen är frågan inte tillräckligt viktig för att samtliga partier skulle vilja ställa upp på en debatt. Sverigedemokraterna hade tackat ja, men dök inte upp, Socialdemokraterna, Moderaterna, Liberalerna, Kristdemokraterna och Vänsterpartiet var inbjudna men hade antingen tackat nej eller inte svarat alls. Men C och MP äntrade scenen och debatt blev det.