23948sdkhjf

Snabbväxande Flattered öppnar butik: ”Nytt kapitel för oss”

Det svenska sko- och accessoarvarumärket har tidigare prövat tillfälliga butiker. Nu blir satsningen permanent.

Efter att ha haft en tillfällig butik på Humlegårdsgatan i Stockholm och en shop-in-shop i Åhléns City i Stockholm öppnar nu Flattered sin första permanenta butik. 

Till hösten slår det svenska sko- och accessoarvarumärket upp portarna till den 60 kvadratmeter stora butiken på Mäster Samuelsgatan, även det i centrala Stockholm. Butiken har utformats av arkitektbyrån Studio Escapis.

– Vi är stolta över att tillkännage öppnandet av Flattereds första flagship store i Bibliotekstaden i höst. Att kliva ut från den digitala sfären in i vår fysiska värld markerar ett nytt kapitel för oss. Att bjuda in våra kunder till ett utrymme som förkroppsligar varumärket Flattered, byggt på skandinaviskt minimalism och hantverk, är otroligt spännande, säger Gustav Lidén, medgrundare och vd, i en kommentar.

Varumärket, som grundades 2013, har efter några odramatiska år klättrat snabbt uppåt. Mellan åren 2020 till 2022 levererade företaget en tillväxttakt på drygt 90 procent. Under 2021 dubblades omsättningen till över 90 miljoner kronor och fortsatte visa vinst. Tillväxten kom framför allt komma från Asien, specifikt Kina, som redan innan varit en stor marknad för Flattered.

Siffrorna för 2022 var inte lika lysande. Omsättningen nådde förvisso 118 miljoner kronor, men ebit-resultatet landade på drygt -4,3 miljoner kronor.

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062