Därför byggs Stilindex ut – och är mer transparent
Från och med augustis Stilindex presenteras en mängd ny statistik. Svensk Handel, som står bakom indexet, väljer nu bland annat att vara transparent med hur försäljningen är fördelad i e-handel respektive fysisk butik.
– Vi kände att det var dags att uppdatera Stilindex för att göra det matigare. Företagen har, givet utvecklingen, blivit väldigt bra på data, vilket gör att vi nu kan skära på olika nivåer, skriver presschef Victor Schmidt till Habit.
Därtill går det även att utläsa hur försäljningen i kategorierna herr, dam och barn har utvecklats. Här särredovisas både kläder- och skoförsäljningen.
– Vår tro och förhoppning är att medlemsföretag, media och övriga ska uppskatta den detaljerade statistiken. Möjligheten att följa branschen mer på djupet är efterlängtad.
Från augusti redovisas även vilka företag som ingår i underlaget. I augusti räknas de till 44. Denna information har under alla år varit konfidentiell och Svensk Handel har aldrig tidigare lämnat ut uppgifter om vilka eller hur många som ingår i statistiken. Nu har alltså Svensk Handel tänkt om.
– Det är dels efterfrågat från företagen själva, dels ser vi ett värde i transparensen. Vi är stolta över att dessa aktörer är med och bidrar till Stilindex.