23948sdkhjf

Resultatet rasar för Åhléns Outlet – kunderna sviker

Färre kunder i de 15 butikerna och högre driftskostnader har lett till att resultatet dykt till minus 25 miljoner för Åhléns Outlet-aktör.

Sedan Ayad Al-Saffar köpte loss Åhléns från Axel Johnson-koncernen för drygt två år sedan har skenande förluster vänts till mångmiljonvinst för den 125-årsjubilerande varuhuskedjan. Åhléns har också uppmärksammats för att kedjan återvänt till flera orter, sedan i somras har varuhus invigts i Mora, Västerås och i Skärholmen utanför Stockholm. 

Däremot har det varit tyst om dotterbolaget Åhléns Outlet. Nu är årsredovisningen för räkenskapsåret för perioden maj 2023 till och med april 2024 offentlig och siffrorna för Outlet-aktören är dystra.

Efter att ha ökat omsättningen rejält två år i rad sjunker nu omsättningen och landar på 349 miljoner kronor, att jämföra med 484 miljoner föregående räkenskapsår. Då ska dock noteras att föregående räkenskapsår var förlängt till 16 månader till följd av ägarbytet. Mot jämförbar period minskade omsättningen med cirka 5 procent. I årsredovisningen konstateras att den primära anledningen är färre kunder i butikerna.

Även resultatet har försämrats. Från -7 miljoner (16 månader) till -23 miljoner det senaste räkenskapsåret. Den förklaring som anges är, förutom den lägre omsättningen, de stigande driftkonstnader som följt av högre hyror och personalkostnader.

En större strategisk översyn har gjorts under året, där man kommit fram till att det krävs en optimering av sortiment och marknadsföring för att öka kännedomen om Åhléns Outlet. I planen för att vända utvecklingen ingår också ett utökat samarbete mellan Åhléns Outlet och Åhléns AB för att dra större nyttja av synergierna mellan verksamheterna. Detta bör underlättas av att Åhléns Outlet numera leds av Henrik Persson, som också är vice vd på moderbolaget.

Henrik Persson tog i somras i det tysta över vd-posten för Åhléns Outlet efter Stina Klaesson.

Sammantaget ska förändringarna leda till fler besökare och ett positivt resultat kommande räkenskapsår, skriver Åhléns Outlet i årsredovisningen. 

Åhléns Outlet, vars affärsidé är att sälja välkända produkter från kända varumärken inom mode, hem och skönhet till 30-70 procents lägre priser, har 15 butiker. Då är även ytan i Åhléns varuhus i Sickla köpkvarter inräknad.

Den första butiken under Åhléns Outlets varumärke öppnade i mars 2018 i Västerås.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047