Sval september för klädhandeln
Försäljningen i klädhandeln och dess e-handel ökade med 1,3 procent, mätt i jämförbara enheter och i löpande priser, i september jämfört med motsvarande månad förra året. Motsvarande siffra för skohandeln är till 5,3 procent. Detta enligt Stilindex, som ges ut av Svensk Handel.
Enligt branschorganisationen är tiderna fortsatt utmanande för modehandeln på grund av försiktiga konsumenter. Svensk Handels vd, Sofia Larsen, säger i en kommentar att det sker en långsam uppgång men att den inte är tillräcklig för att ge ”den energikick som branschen faktiskt behöver”.
– Det är tydligt att inte bara vädret utan också den ekonomiska osäkerheten påverkar konsumtionen, fortsatta räntesänkningar är en förutsättning för att få snurr på ekonomin, säger Sofia Larsen och hoppas på en starkare oktobermånad.
När enbart försäljningen i den fysiska handeln sammanställs var uppgången för kläder 1,6 procent medan skor ökade 6,0 procent jämfört med september föregående år. Försäljningen i enbart e-handeln för kläder landade på 23,8 procent och för skor 1,4 procent.
Sedan förra månadens Stilindex redovisar Svensk Handel även försäljningen i kategorierna dam, herr och barn. Uppgången för damkläder blev 8,8 procent i september och 0,7 procent för herrkläder jämfört med september i fjol. Damskoförsäljningen ökade med 1,5 procent medan uppgången för herrskor blev 5,1 procent.
Läs även:
KOMMENTAR: Det blev ingen vidare modeseptember