23948sdkhjf

Zalando skruvar upp prognos – går bättre än väntat

En ny strategi, där klädjätten lyfter fram inspiration, har skapat effekt. Nu täcker Zalando en större del av marknaden, enligt vd:n.

 Klädjätten Zalando höjer sina helårsutsikter tack vare en ökad efterfrågan från konsumenter under den inledande höst-/vintersäsongen. Bolaget släpper i samband med detta också preliminära Q3-siffror.

– Konsumentefterfrågan har ökat i hela branschen under tredje kvartalet, med en start på höst- och vintersäsongen jämfört med förra årets långsamma början, säger Robert Gentz, vd, i ett pressmeddelande.

Zalando lanserade i början av året en ny strategi som bland annat innebär att bolaget ska satsa mer på inspiration och samtidigt rikta in sig tydligare på nya livsstilssegment, vilket Habit tidigare rapporterat om.

– Vår nya ekosystemstrategi, som gör det möjligt för oss att täcka en större del av e-handelsmarknaden för mode- och livsstil, positionerar oss mycket väl för att fånga upp tillväxtmöjligheter, fortsätter Robert Gentz.

Förväntningarna är nu att bruttovärdet av sålda varor, GMV eller gross merchandise volume, ökar med 3-5 procent, upp från tidigare väntade 0-5 procent.

Vidare väntas justerat ebit bli på 440-480 miljoner euro, jämfört med tidigare 380-450 miljoner euro. Den nya prognosen överstiger Bloombergs analytikerkonsensus på 417,6 miljoner euro.

Intäktstillväxten väntas bli 2-5 procent, jämfört med tidigare 0-5 procent.

Vad gäller utvecklingen under Q3 ska GMV ha ökat med 7,8 procent och intäkterna med 5 procent. Justerat ebit ska uppgå till 93 miljoner euro (23), väntat 56,7.

Zalando släpper sin fullständiga rapport den 5 november.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.437