23948sdkhjf

Svenskarna ger klädbranschens miljöarbete bottenbetyg

Fyra av fem svenskar uppger att de har ett litet förtroende för klädbranschens miljöarbete. 

Lite mer än 80 procent uppger att de har ett litet förtroende för det miljöarbete som klädbranschen gör. 30 procent har ett mycket litet förtroende. Det framgår i en undersökning gjord av Sifo på uppdrag av Naturskyddsföreningen. Ingen, 0 procent, av de tillfrågade har stort förtroende.  

Den främsta anledningen till det låga förtroendet är att de svarande är tveksamma till om de kläder som samlas in återvinns. Men även företagens egna miljömärkningar har ett litet förtroende, skriver Naturskyddsföreningen.

– Undersökningen ger klädbranschen ett tydligt underbetyg för deras miljöarbete. Det är kanske inte så konstigt med tanke på att klädföretagen inom fast fashion har en mycket negativ miljöpåverkan, säger Beatrice Rindevall, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Nästan varannan svensk gör ett hållbarhets- eller miljöval när de köper nyproducerade kläder. Här spelar aspekter som plaggets livslängd och kvalitet in. De tillfrågade uppger också att de tar hänsyn till om materialet är återvunnet eller miljömärkt.

Resultatet: Så här svarade de tillfrågade: 

Hur stort eller litet förtroende har du för klädbranschens miljöarbete?​
0 procent: Mycket stort förtroende
8 procent: Ganska stort förtroende
52 procent: Ganska litet förtroende
29 procent: Mycket litet förtroende
11 procent: Tveksam/vet ej

De som svarat mycket litet eller litet förtroende fick följdfrågan: Varför har du litet förtroende för klädbranschens miljöarbete?
52 procent: ”Jag tror inte att kläderna som samlas in återvinns”
49 procent: ”Jag litar inte på företagens miljömärkningar”
34 procent: ”Jag tror inte att klädbranschens transporter kan bli hållbara”
21 procent: ”Jag tror inte att den återvunna råvaran kommer från återvunna kläder”
10 procent: Tveksam/vet ej

Gör du hållbarhets/miljöval när du köper nyproducerade kläder?
49 procent: Ja.
37 procent: Nej, jag gör inga hållbarhets/miljöval när jag köper kläder
6 procent: Nej, jag köper inte nyproducerade kläder
8 procent: Tveksam/vet ej

Av de som svarat ja på ovanstående fråga var anledningen till valet (flera alternativ möjliga):
37 procent tar hänsyn till livslängd på plagget/kvalitet
22 procent tar hänsyn till materialet (återvunnen råvara, miljömärkt råvara etc)
17 procent tar hänsyn till tillverkningsprocessen (land transporter etc)

Källa: Naturskyddsföreningen

Sifo-undersökningen är en webbenkät genomförd av Verian mellan 1–3 oktober på beställning av Naturskyddsföreningen. Respondenterna var 1067 och mellan 18–84 år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064