Utlandsköpen bidrog till ökad e-handel i september
E-handeln i Sverige ökade med 28 procent till 13 miljarder kronor under september jämfört med motsvarande månad i fjol. Den kraftiga ökningen förklaras delvis av låga jämförelsetal i september 2023. Utfallet motsvarar den högsta nivån för månaden sedan Svensk Handel lanserade sin e-handelsindikator 2020.
I genomsnitt handlade varje e-handelskonsument för ett betydligt högre totalbelopp än motvarande period förra året.
–Allt fler konsumenter vänder sig åter till e-handeln. Det är med en positiv känsla vi nu går in i e-handelns viktigaste kvartal med Black Week och julhandeln. Det behövs, givet de tuffa tiderna branschen har gått igenom, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Sett till tredje kvartalet har omsättningen ökat med 8 procent i löpande priser, och hittills i år har e-handeln vuxit med totalt 11 procent jämfört med förra året, januari till september.
Samtidigt har e-handeln från utlandet nått en ny nivå. 20 procent av konsumenterna e-handlade varor från utlandet i september. Det är en ökning från 16 procent i september förra året.
– Det är oroande att så mycket av ökningen sker från till exempel Temu och Shein, som ständigt bryter mot EU:s lagstiftning avseende bland annat konsumentskydd, hållbarhet och immaterialrätt. Våra mätningar visar att en halv miljon svenskar handlade där i september. Politiken måste göra mer för att få stopp på den osunda konkurrensen. Den skadar såväl handelsföretag som konsumenter, säger Per Ljungberg.
Vad gäller kategorin kläder och skor, som är en av branscherna som särredovisas i rapporten, handlade 28 procent av konsumenterna mode, vilket är i nivå med september i fjol.
Den ackumulerade omsättningen i kläd- och skobranschen i år, januari till september, uppgår till cirka 21,7 miljarder kronor, medan omsättningen sjönk med 3 procent under tredje kvartalet jämfört med motsvarande kvartal 2023.