23948sdkhjf

Butiks-essen som kan vinna Årets Modebutik 2024

HABIT FASHION AWARDS 2024. Finalisterna återfinns i Stockholm och Trollhättan.

Nu står det klart vilka butiker i Sverige som är topp tre i Habit Fashion Awards kategori Årets Modebutik 2024. Bland finalisterna återfinns de två Stockholmsbutikerna Aplace, i Brunogallerian på Södermalm, och Sko Uno som huserar på Gamla Brogatan, ett stenkast från Hötorget. Den tredje finalisten vann Årets Modebutik 2016 och har nu ännu en gång chans att kamma hem priset, nämligen Pondus, som drivs av Ulf Haverby och Anna Haverby. Denna gång är det deras butik i Etage shoppingcenter i Trollhättan som är favorit, till skillnad från Pondus i Uddevalla som vann för åtta år sedan.   

Finalisterna har valts ut av en namnkunnig expertjury som påbörjade arbetet i våras. Totalt har juryn sovrat bland ett fyrtiotal nominerade enskilda fackhandelsbutiker i Sverige.

– Vi har värderat butikerna utifrån ett antal kriterier, bland annat ekonomisk utveckling. Kravet är att man måste ha presterat över tid. Vi har tittat på butikernas koncept, sortimentsmix, kundbemötande, service och hållbarhet, berättar Fredrika Erlandsson, jurymedlem och rådgivare på Voca Mentorship, för Habit. 

Pondus i Trollhättan rosas av juryn för bland annat ”mycket fina siffror”, sitt breda utbud av varumärken som spänner över både dam och herr, och som är både klassiskt mode och har hög modegrad. 

– Det är en aktör som står för kvalitet och som värnar sina kunder med hög servicegrad. Det är en genuin handlare med stor kunskap, säger Fredrika Erlandsson.

Multibrandkonceptet Aplace är grundat av Kristian Rajnai, Kalle Tollmar och Elin Skogkvist. I dag driver de tre butiker i Göteborg, Malmö och Stockholm, varav den sistnämnda är finalist. Juryn lyfter bland annat fram butikens ”fina och kurerade mix”. Ambitionen att bli Sveriges mest intressanta butik för begagnat mode, gillas extra av juryn.

– Aplace har hittat ny energi och gjort en gedigen satsning på preloved i premiumsegmentet, och jobbar även lite med heminredning. Butiken samarbetar både med lokala, lite mer okända varumärken, och kända designer, säger Fredrika Erlandsson och understryker Aplaces höga servicegrad, företagets arbete med sociala kanaler och butiken som en inspirationskälla.   

Slutligen Sko Uno, som av juryn betecknas som ett landmärke i Sverige. Sko Uno är legendarisk och togs över av Marthyn Inghamn och Linda Berglund för snart tio år sedan.

– Butiken, som ligger på en klassisk adress i Stockholm, levererar en unik upplevelse, ett spännande konceptet liksom secondhand. Butiken erbjuder ett unikt och specifikt sortiment och egen e-handel som även speglar den unika karaktären.Här vågar man tro på det man gör och stå fast vid det. Då blir man heller inte lika trendkänslig.    

Fredrika Erlandsson summerar de tre finalisternas styrkor.

– Att erbjuda något som håller över tid, att fortsätta vara relevant och ta något in i framtiden, det jobbar de på hela tiden. 

Hon vill också lyfta fram alla framgångsrika modehandlare runt om i Sverige.

– Vi skulle vilja ge priset till många fler, så är det.  

Det är artonde året i rad som Habit delar ut branschpriserna. I år utses även Årets modevarumärke, Årets Impactpris samt Årets Denimleverantör. 

De slutgiltiga vinnarna i respektive kategori avslöjas under den stora branschfesten Habit Fashion Awards den 21 november på Biblioteket Live vid Medborgarplatsen i Stockholm.      

Läs även om finalisterna i kategorierna Årets Modevarumärke och Årets Impactpris

Årets modebutik 2024

Årets finalister:
Sko Uno, Gamla Brogatan, Stockholm
Pondus, Trollhättan
Aplace, Brunogallerian, Stockholm

Juryn
Martin Görhed – mediesäljare, Habit Sko&Mode
Andreas Koschnike – rådgivare, Accexe
Helene Forsberg – vd, Forone
Jan Edlund – vd, Sveriges Textilhandlare
Roger Tjernberg – styrelseledamot, Oscar Jacobson
Fredrika Erlandsson – konsult, Voca Mentorship

Juryn har bedömt butikerna utifrån dessa kriterier:
Ekonomisk utveckling –omsättning och lönsamhet (varit i drift i minst två år)
Koncept –kundupplevelse, innovation och omnikanal
Utbud och sortiment
Kundbemötande och service
Hållbarhet och miljötänk

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063