Bubbleroom lyfter inte och visar fortsatt förlust
E-handelsbolaget tillika börsnoterade Bubbleroom redovisar en marginellt ökad omsättning under tredje kvartalet, juli-september, jämfört med motsvarande period året före. Samtidigt minskade även rörelseförlusten.
Omsättningen steg 0,2 procent till 92 miljoner kronor. Bruttoresultatet blev 58,1 miljoner kronor jämfört med 55,1 miljoner medan bruttomarginal uppgick till 63,2 procent, jämfört med 60,0. EBITDA-resultatet halverades till –5,0 miljoner kronor från fjolårets kvartal på –12,1 miljoner. Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till –42,5 miljoner kronor, att jämföra med –32 miljoner under tredje kvartalet 2023.
Bolagets vd, Magnus Månsson, beskriver konsumenten som ”något avvaktande”, och vd:n har prioriterat att stärka marginalerna och att optimera de operativa kostnaderna.
”Vi upplever fortsatt utmanande marknadsförhållanden, vilket medfört att vi under kvartalet har fokuserat på att förbättra marginalerna och ytterligare stärkt vårt kostnadsfokus”, skriver Magnus Månsson och fortsätter:
”Vi har under kvartalet även arbetat vidare med flera av de affärsdrivande initiativen som vi lanserade under det andra kvartalet, och vi ser bland annat positiva effekter av både vår kundklubb och av att ha digitaliserat och optimerat returflöden. Vårt yttersta fokus kvarstår i att så snart som möjligt återgå till lönsamhet.”
Under kvartalet ökade andelen egna varumärken i sortimentsmixen, från 67 procent till knappt 71 procent.