Blåkläder miljoninvesterar i ny fabrik: ”Framgångsfaktor i hållbarhetsarbetet”
Det går bra för familjeföretaget med huvudsäte i Svenljunga som redovisar en omsättning som stigit fortlöpande sedan 2020. I det senaste bokslutet 2023 hade bolaget en omsättning på drygt 2,5 miljarder kronor med ett rörelseresultat på drygt 450 miljoner kronor. Föregående räkenskapsår visar liknande siffror vilket gör att företaget simmar med näsan säkert över vattenytan trots stora investeringar.
– Omsättningen dubblas ungefär var femte år. Det ger oss möjlighet att göra investeringar som bidrar till ökad hållbarhet i hela värdekedjan. Vår nya fabrik i Bangladesh är ett sådant exempel, berättar Blåkläders styrelseordförande Amanda Düsing.
Med egen tillverkning av kläder och skor i sju fabriker i Myanmar och Sri Lanka öppnas snart ytterligare en textilfabrik i Bangladesh i början av 2025. Med en investering på knappt 200 miljoner kronor är man nu i slutfasen på byggandet av den 12 700 kvadratmeter stora produktionsenheten utanför huvudstaden Dhaka. Här ska produceras bland annat t-shirts, tröjor och hoodies som utgör en växande del av produktionen.
Amanda Düsing förklarar att med investeringen i egen stickad produktion hamnar runt 90 procent av Blåkläders försäljning i egen regi. På så sätt tar företaget kontrollen över nästan hela produktions- och leveranskedjan. Det är bara råmaterialet, det vill säga de färdiga tygerna, som köps externt från utvalda leverantörer.
– En kort värdekedja gör att vi själva äger fler viktiga beslut om materialinköp, arbetsmiljö och energianvändning. För oss har det varit en viktig framgångsfaktor i hållbarhetsarbetet, säger Amanda Düsing.
Det är med stolthet som hon berättar om den nya ISO-certifierade och miljöanpassade fabriken. Solpaneler på taket ska, liksom i systerfabrikerna, förse verksamheten med ungefär hälften av produktionsenergin.
Med Oeko-Tex som oberoende tredjepartsvalidering ska nu Blåkläder även ”Made in Green”-märka 40 av sina plagg. Företagets mål för 2024 är att hälften av sortimentet vara märkt, vilket innebär cirka 450 modeller.
– Vi valde Made in Green för att våra kunder ska kunna vara säkra på att produkterna lever upp till höga krav på ansvar gentemot både människor och miljö. Märkningen innebär att vår värdekedja uppfyller omfattande hållbarhetskriterier, säger Amanda Düsing.
Att producera funktionsplagg som ska skydda bäraren och hålla över tid uppges ställa andra krav på produktionen än fast fashion. Innovationstiden är längre och de designmässiga förändringarna påverkas mindre av stil och trender. Om en t-shirt tar sex minuter att producera tar det i genomsnitt 90 minuter att producera en hantverkarbyxa.
På samma sätt finns det fortfarande utmaningar i återvinningen av mer slitstarka material.
– De återvunna material som finns på marknaden i dag har generellt sämre slitstyrka och plaggen riskerar därför att gå sönder tidigare. Att tillverka ett nytt plagg orsakar större utsläpp än den positiva effekten ett återvunnet material kan ge. Därför har vi bedömt att återvunna material totalt sett blir sämre ur ett hållbarhetsperspektiv. Slitstyrka är sällan något man tar hänsyn till i fast fashion.
I den nya fabriken i Dhaka planerar Blåkläder att anställa 1 500 personer, varav de flesta är kvinnor. Tillsammans med fabrikerna i Myanmar och Sri Lanka innebär det att det svenska familjeföretaget snart har 8 500 anställda i Sydasien. Den europeiska textilindustrins expansion i Asien har under årens lopp väckt en del frågor.
Varför har Blåkläder verksamhet i ett land som Myanmar, med en militärjunta som styr och där era skattepengar som företag går till landets krigsapparat?
– Fabriken i Myanmar öppnade vi före statskuppen 2021. Vi har valt att stanna kvar och tycker att vi tar ansvar och gör nytta där. På alla platser där vi verkar betalar vi bra löner och engagerar oss i skolor, vård och olika sociala projekt. Det har varit viktigt för oss. Att lämna Myanmar hade ställt mer skada för de människor som blir lämnade, säger Amanda Düsing.
Varför valde ni att etablera er nya textilfabrik i just Bangladesh?
– Bangladesh har en lång textiltradition och kompetens, specifikt inom stickat.
Finns det några planer på att etablera produktion även här i Sverige eller i Europa?
– Med den komplexitet som vår produktion kräver behöver vi befinna oss i länder med stor kompetens. Den kompetensen saknas i Europa, sett till antalet anställda som vi behöver. Det är inte konkurrenskraftigt för Blåkläders del.
Hur mycket tjänar era textilarbetare i Asien i genomsnitt?
– Lönen skiljer sig givetvis mellan länder och roller men vi betalar väl tilltagna levnadslöner. Dessutom bidrar vi med både matpaket och diverse subventioner, säger Amanda Düsing.