Lyftet uteblev – försäljningsraset i skohandeln fortsätter
Försäljningen i klädhandeln ökade med 1,6 procent i löpande priser i november jämfört med motsvarande månad förra året medan skoförsäljningen backade med -6,9 procent, enligt Stilindex.
Försäljningen i de fysiska butikerna gick bättre än e-handeln. Den fysiska klädhandeln hade en ökning på 3,8 procent medan försäljningen i e-handeln minskade med 0,2 procent. Skobranschens fysiska försäljning visade en nedgång på -5,7 procent medan e-handeln backade med hela 15 procent.
Skohandeln mötte starka, jämförbara siffror från november i fjol. Då var det en kall och vintrig novembermånad som bidrog till en försäljningsuppgång på totalt 5,5 procent i fysisk och digital handel.
Black Week är årets största försäljningsperiod för många aktörer, men mode- och skobranschen kunde alltså inte rida på vågen.
– Black Week blev inte den ljusning som branschen hade hoppats på. De blygsamma siffrorna visar att många hushåll fortfarande håller hårt i plånboken, vilket sätter stor press på modeföretagen. Statistik från SCB visar att hushållens svaga konsumtion under lång tid har hållit tillbaka BNP-utvecklingen, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.
Den svaga försäljningen i e-handeln både förvånar och oroar branschorganisationen. Svensk Handel nämner bland annat en osund konkurrens från kinesiska e-handelsgiganter.
– Att vi ser en nedgång i den svenska e-handeln, som historiskt varit en drivkraft under Black Week, är särskilt oroväckande. Det visar hur tufft många modeföretag har det just nu. Vi fortsätter att med en dåres envishet påpeka att det är genom konsumtion vi tar oss ur denna lågkonjunktur. Frågan om hur vi stärker konsumtionen måste högre upp på dagordningen, säger Sofia Larsen.
Svensk Handel anser att kinesiska lågprisaktörer som Temu och Shein hotar handeln i Sverige då bolagen inte följer den EU-lagstiftning som de svenska handelsföretagen måste förhålla sig till. Det kan exempelvis handla om att varor som kommer in i EU, vanligtvis via privatköp, inte lever upp till krav på produktsäkerhet och kemikaliehalter, vilket leder till osund konkurrens.