Stort decembertapp i skohandeln
Försäljningen av kläder i fysiska butiker och dess e-handel steg med 7,3 procent under perioden 1-16 december i löpande priser jämfört med året före. Skohandeln minskade 12,1 procent. Det visar nya siffror från Svensk Handel.
– Den fysiska handeln, särskilt inom skor, kämpar fortfarande i motvind. Även om julhandeln ger en viss lättnad, är det tydligt att konsumenternas beteenden är avvaktande och att många handelsföretag har det mycket tufft, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
E-handelns siffror är fortsatt starkare än den fysiska handelns. Försäljningen av kläder på nätet ökade med hela 59,5 procent och skoförsäljningen steg med 5,8 procent.
Det höga tillväxttalet för kläder i e-handeln kan delvis förklaras av en kalendereffekt. Black Weeks avslutning med Cyber Monday, som inföll i början av december i år, bidrog till en stark försäljningsstart för månaden, skriver Svensk Handel.