23948sdkhjf

Ny rapport visar nyckeltalen för den svenska modebranschen

De svenska modeföretagen omsatte tillsammans 188 miljarder kronor 2022. Det framgår i en färsk rapport från tre branschorganisationer där flera nyckeltalen för branschen summeras.  

Mellan 2008 och 2022 ökade den svenska modebranschens omsättning från 123 till 188 miljarder kronor, vilket motsvara en årlig tillväxttakt på 3 procent. Branschen stod för 0,7 procent av Sveriges BNP 2022 och genererade 1 av 100 skattekronor. 

Branschen sysselsatte 44 000 personer fördelade på 12 000 företag år 2022. Det framgår av rapporten som arbetsgivarorganisationen Svensk Handel, privatägda Swedish Fashion Council och medlemsbaserade Trade Partners Sweden står bakom, där nyckeltal och branschens utveckling sammanfattas. I undersökningen ingår tillverkande företag, partihandel, butikshandel och e-handelsföretag. 

– Det som förenar dem är deras stora samhälleliga bidrag. Det är tveklöst så att svenskt mode utgör en central del av den svenska handeln, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i en kommentar.

Exporten är en väsentlig tillväxtmotor för branschen. Sedan 2016 har den fördubblats från 21 miljarder kronor till 42 miljarder kronor 2023. Kläder stod för drygt 75 procent av modebranschens export medan skor stod för resten. 

Även om siffrorna släpar efter är det tydligt i vilken riktning utvecklingen har gått. Samtidigt som branschen växte med 65 miljarder kronor 2008 till 2022 minskade antalet företag under perioden med 1 600 stycken. Det största tappet står butikshandeln för. Under perioden minskade antalet bolag som driver butiker med cirka 2 670 stycken. Men även antalet tillverkande företag och bolag i partihandeln minskade med cirka 530 respektive 800 stycken. 

I stället är det e-handelsbolagen som står för den stora ökningen: cirka 2 400 e-handelsbolag tillkom under perioden. Mellan 2011 och 2023 stod e-handeln för 41 procent av nyetableringarna i modebranschen och endast 12 procent av konkurserna. Butikshandeln stod i sin tur för 63 procent av konkurserna under perioden.

Secondhandmode är en växande kategori. Under 2024 stod den traditionella modehandeln för 93 procent av totalen medan 7 procent utgjordes av secondhandhandel. Enligt Svensk Handels prognos beräknas secondhandförsäljningen öka till 17 procent 2034 medan den traditionella modehandeln minskar till 83 procent.   

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064