Tvåsiffrig tillväxt under julhandeln
Handeln för december visade en tvåsiffrig ökning i omsättning för både fysiska butiker och e-handel, jämfört med föregående år. Svenskarnas ökade köpkraft och en stark norsk konsumtion i Sverige bidrog till lyftet. Siffrorna tyder på att ekonomin går mot ljusare tider. Det visar Nets korttransaktioner från ett representativt urval inom detaljhandeln både på nätet och fysiska butiker.
Efter en mycket svag julhandel 2023, där fysiska butiker minskade omsättningen med 13 procent mot samma period 2022, gjorde handeln comeback redan i november under reaperioden Black Friday. I samband Black Week ökade handeln på nätet med 30,8 procent och fysiska butiker med 35,4 procent, jämfört med samma vecka förra året.
Under julhandeln i december ökade omsättningen som mest i fysiska butiker inklusive
livsmedelsbutiker med 26,1 procent. Nationella kortköp ökade med 24,9 procent och utländska med 37 procent, där norska kortköp stod för 5,5 procent av omsättningen (91 procent av all omsättning var svenska kort).
Trots en stark handel i december upplevde restauranger, barer och caféer en negativ tillväxt där
omsättningen föll med 3,9 procent.
Omsättningen av fysiska produkter på nätet ökade med 15,1 procent medan genomsnittsköpet
minskade med 4,4 procent på grund av fler transaktioner. Alla produktkategorier visade tillväxt, där kläder och skor var i topp med en ökning om 18,5 procent. Resekategorin ökade också kraftigt med 26 procent, där flyg och hotell bidrog mest.