Peak satsar på egna lagg
och har därför i samarbete med alpinutrustningsleverantören Scott tagit
fram en serie exklusiva skidprodukter som ett par skidor och stavar, en
hjälm och ett par skidglasögon.
-- Peak Performance uppstod ur alpin skidäkning och det här sätter
ytterligare spets pä vär kärnverksamhet. Det innebär inte att vi frän
och med nu ocksä ska bli skidleverantör. Det här gör vi för att stärka
varumärket, säger Jonas Ottosson, vd för Peak Performance.
Produkterna riktar sig till skidäkare som ställer höga krav pä sin
utrustning och kommer att säljas i begränsad upplaga. Skidorna har
exempelvis tillverkats i 200 par och hjälmen och glasögonen i 800
exemplar. De kommer dessutom bara att säljas av de Peak
Performace-äterförsäljare som är bäst pä att sälja av märkets
active-sortiment. Konsumentpriset för skidorna är 9 000 kronor, hjälmen
1 300 kronor och glasögonen och stavarna 1 000 respektive 800 kronor,
men det nägon ekonomisk vinst räknar företaget inte med.
-- Det skulle krävas större volymer för att man skulle kunna räkna hem
det här ekonomiskt sett. Det här ska man snarare jämföra med en
catwalkvisning eller när ett skotillverkare anlitar en känd
gästdesigner. Alltsä nägonting som plogar för varumärket, förklarar
Jonas Ottosson.
Peak Performances skidprodukter kommer att finnas i utvalda butiker,
bland annat pä Biblioteksgatan i Stockholm, frän och med den första
november.