23948sdkhjf

Vårkänslor i modehandeln

Februari blev en stark månad med försäljningsökningar i både kläd- och skohandel, enligt Stilindex. Men mest ökade försäljningen av kläder inom e-handeln.
Försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 3,8 procent jämfört med februari fjol året, enlit Stilindex från svensk Handel Stil. Motsvarande siffra för skohandeln visar en ökning om 3,4 procent. Försäljningen av kläder via e-handeln, mätt i löpande priser, ökade under månaden med 7,4 procent jämfört med samma månad förra året.

– Februari är visserligen årets minsta försäljningsmånad men vi kan ändå glädja oss åt starka siffror. Många gånger kan februariökningar tyda på för stora vinterlager men i år tror jag uppgången mer beror på att vi redan fått vårkänslor, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Hittills i år har klädförsäljningen gått fram med 3,0 procent medan försäljningen av skor ökat med 2,4 procent och försäljningen av kläder i e-handeln ökat med 3,1 procent.

Nu siar branschorganisationen att även mars blir en god försäljningsmånad om våren fortsätter att göra sig påmind. Dock har årets mars fyra lördagar mot förra årets fem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.252