23948sdkhjf

Eurosko kritiseras

Reklamombudsmannen har funnit att en butiksreklam från skokedjan Eurosko har ett könsdiskriminerande budskap. Skyltarna är nu borttagna från butikerna.
Skokedjan Eurosko klandras för en egenproducerad butiksreklam för barnskor som är könsdiskriminerande. Den anmälda reklamen består av två bilder som har visats i anslutning till varandra i Euroskos butik i Borlänge och föreställer en pojke och en flicka i åldrarna sex till sju år.

På bilden med flickan står texten ”Girls want pretty and girly shoes” och på bilden med pojken finns texten ”Boys want shoes they can play in” på. Reklamombudsmannen menar att bilderna på pojken och flickan framställer barns intressen på ett stereotypt sätt som inte är förenligt med att barn i allmänhet kan ha olika intressen oavsett kön. Annonsören försvarar sig med att man i framtiden ska granska texterna mer ingående. De två skyltarna ska ha tagits bort från butikerna och kedjan säger sig inte inte vill främja ett stereotypt och könsdiskriminerande tänkande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062