23948sdkhjf

Men inte utan orosmoln

HUI Research identifierar tre stora utmaningar i detaljhandeln. Ett av detaljhandels största orosmoln stavas lönsamhet.
Även om HUI Research konstaterar att detaljhandeln tidigare varit en motståndskraftig bransch även under stormiga ekonomiska perioder så har tuffare konkurrens naggat omsättning och lönsamhet i kanten rejält. Och den största utmaningen för detaljhandeln under kommande år stavas lönsamhet. Särskilt inom sällanköpsvaruhandeln där priserna pressats under många år med små marginaler till följd. Sedan 2008 har lönsamheten stadigt sjunkit. E-handelns transparens har lett till prispress men samtidigt räknar man även att digitalisering och försäljning i flera kanaler ändå leder till positiv tillväxt. Bristen på arbetskraft, bland annat på grund av mindre ungdomskullar, är även det en utmaning för handeln. Det gäller då att kompetensutveckla personalen för att få behålla den. En tredje utmaning är arbetsavgifterna för unga som om det höjs 1 juli i år kan komma att leda till peronalminskningar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064