23948sdkhjf

Styrkebesked från e-handeln

2014 blev ett starkt år för e-handeln som ökade med 16 procent och står nu för 6,4 procent av den totala omsättning i detaljhandeln. Den starka tillväxten väntas fortsätta.
E-handeln ökade med 16 procent i fjol till en omsättning om 42,9 miljarder kronor enligt HUI Research. Ökningen betyder att e-handeln nu står för 6,4 procent av den totala omsättningen inom svensk detaljhandel. Drygt 10 procent av sällanköpsvarorna säljs nu via e-handeln och tillväxtbanan väntas fortsätta 2015. Ökad mognad hos konsumenterna gör att fler väljer e-handel och bland annat barnartiklar hade starkast utveckling i fjol. Men konkurrensen inom e-handeln ökar bland annat från utländska aktörer. Svenska konsumenter e-handlar varor från utlandet för 11,5 miljarder kronor och kläder och skor är det varor som handlas mest från utländska sajter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062