23948sdkhjf

Vem ska sitta på första parkett?

Sitter det inte 40 inköpare på första raden ska du inte ha någon modevisning. Det ger inget säljmässigt. Den beräkningen och rekommendationen ger en av modebranschens pr-byråer till sina kunder. Klienten, ett medelstort svenskt varumärke, säger sig se skillnaden mellan Köpenhamns och Stockholms visningsveckor precis här. ”Det finns en helt annan organisation bakom modeveckan i Danmark. De ser till att butikerna kommer, både till mässorna och till visningarna. Dessutom får jag som leverantör bjuda in tio inköpare som flygs hit gratis.”

Det brukar heta att de två modeveckorna i Stockholm har olika fokus: Att nå ut till press och ge inspiration är huvudsyftet för visningarna, medan mässveckan riktar sig till säljkåren. Varför inspiration och sälj inte går att förena är en gåta som bollats fram och tillbaka i åratal och som börjar bli minst sagt tröttsam. Men frågan tål ändå att lyftas när nya inköpsdestinationer växer fram i Stockholm (läs mer om det i senaste numret av Habit) och det finns chans att ta vettiga beslut från början.

Kanske sätter en prioriteringsordning som jag noterade under Stockholms visningsvecka fingret på något slags dilemma på hemmaplan: Här prefereras bloggare på första raden, som avfärdar modevarumärket Altewaisaome för att inte vara ”tillräckligt experimentellt längre”, när märket i själva verket levererar en kollektion som håller hög kreativitet och har potential att faktiskt nå ut till konsumenterna. Inköparen från en av landets starkaste dammodebutiker placeras på tredje raden. Det kan inte kallas strategiskt vettigt för leverantören. Måhända är det dags att börja fundera över den tidigare nämnda pr-byråns kalkyl över första raden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062