Ingen teknik utan ekonomi
LEDARE Det världsekonomiska toppmötet i Davos i början av året hade rubriken ”den fjärde industriella revolutionen”. Titeln syftar på den digitala utvecklingen där allt växer samman: Artificiell intelligens, robotisering och 3D-teknik som spås förändra företag och arbetslivet i grunden. Också handeln. Det finns de som säger att anammandet av digital teknik är bästa vägen till en lukrativ fysisk butik. Är det så enkelt, eller så svårt?
ÅTER TILL FORUMET i Davos. Det blev inte den digitala utvecklingen som genomsyrade mötet, istället dominerade ekonomiska spörsmål dagarna. På plats släppte konsultjätten Price Waterhouse Cooper (PWC) sin årliga undersökning om den ekonomiska framtidstron bland världens företagsledare. Endast 27 procent av de 1 400 ledare som intervjuats gav en optimistisk bild. Osäkerheten kring hur växelkurserna utvecklas lyftes fram som ett av orosmolnen.
DEN STARKA DOLLARKURSEN har drabbat flera svenska modeleverantörer.
– US-dollarn stökade verkligen till det under förra året. Att nå lönsamhetsmål har varit en extrem utmaning i dessa tider, berättade Tina Foghammar, vd på Twist & Tango, nyligen i Habit.
Även butikerna kämpar på sitt håll, och här sker en tydlig växelverkan. Minimarket är bara en i raden av svenska varumärken som nyligen kastat in handduken. Relationen till butiksledet nämns som en av orsakerna: ”Vi har länge agerat ofrivillig bank åt butikerna”. För en kort tid sedan stängde butikskedjorna Solo och The Industry igen. Jag befarar att det var mer än den innovativa tekniken som fattades dem.