23948sdkhjf

”Det är inget förvaltningsuppdrag”

2016 fyller barnklädeskedjan Polarn O. Pyret 40 år och firar i butik, med jubileumskollektion och genom att bland annat lyfta varumärkesbäraren randen. Habit fick en pratstund med nya vd:n Nanna Hedlund som varit vd i fyrtio dagar.
Polarn O. Pyret inledde 40-årsfirandet med bland annat ett pressevenemang i butiken på Hamngatan i Stockholm. Då passade också Nanna Hedlund att presentera sig som vd. Hon har suttit i vd-stolen sedan 1 februari och kommer närmast från posten som marknadschef för Kicks.

Du har varit vd sedan i februari, hur känns det?

– Det känns väldigt roligt. Vi har ett starkt varumärke, känt för kvalitet och service, som mycket bra plattform. Men det finns också oerhört stor potential i varumärket och det är det som också gör det väldigt spännande och utmanande. Det är inget förvaltningsuppdrag jag klivit på utan vi har utvecklande utmaningar framför oss.

Nanna Hedlund säger att kedjan nu ska fokusera ännu mera på kärnan i varumärket och gå igenom hela verksamheten. Bland annat ska Polarn O. Pyret lära känna nya generationer av föräldrar bland annat genom kundundersökningar. Därtill fokuseras också på att få till en bra omnikanallösning. I dag har kedjan fysiska butiker och e-handel och Nanna Hedlund önskar att förena kanalerna på ett bättre sätt.

Läs mer om Polarn O. Pyret och Nanna Hedlund och strategierna för Polarn O. Pyret i nästa nummer av Habit.

Inför jubileumsåret passade Habit på att i vintras prata med chefsdesigner Karina Lundell . Hon har arbetat på posten i 18 år.

Hur ska ni fira?

– Vi ska bland annat lyfta vår varumärkesbärare randen ytterligare och göra ränder både på längden och på tvären och i olika färgställningar. Randen är vårt ursprung och den tar vi aldrig bort. Våra tryck har också blivit viktigt för oss. De är omtyckta och något som kunderna förväntar sig att hitta hos oss.

– Vi ska fira under hela året, med ett särskilt fokus till hösten med en kalaskollektion. Hösten är viktig för oss då vi är starka i segmentet funktionsytterplagg. Nytt i hösten är att vi tagit fram en skaljacka och -byxa till vuxna.

Hur skiljer sig läget generellt i barnklädesbranschen nu mot då?

– Konkurrensen är en annan i dag. Det finns många mindre barnklädesvarumärken och dessutom satsar kedjorna mer på barnkläder. Men det är samtidigt stort fokus på barnmode och dagens föräldrar lägger en hel del pengar på att klä sina barn vettigt och funktionellt.

Bild på startsidan: Frida Möller/ Studio Emma Svensson
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.075