ASFB tappar kommunikationschef
Medlemsorganisationen ASFB:s kommunikationschef slutar. Mycket tyder på att tjänsten inte tillsätts, erfar Habit.
Kommer tjänsten att tillsättas?
– Inga beslut är tagna ännu. Just nu pågår arbetet med att sätta formen för modeveckans nya projektgrupp, säger ASFB:s generalsekreterare Emma Ohlson till Habit.
– Jag kommer att ansvara för en del av Gunillas arbete. Eventuellt kommer en del att läggas på den nya projektgruppen.
Handlar det om en nedskärning?
– Nej, säger Emma Ohlson.
Hur mår ASFB ekonomiskt?
– Jag skulle säga att vi mår bra. Vi är en medlemsorganisation, en ekonomisk förening utan vinstintresse. Medlemsantalet fortsätter att öka och vi är i dag uppe i ett sextiotal varumärken.
Gunilla Grübb i sin tur såg en möjlighet att lämna över sitt arbete när modeveckans nya medarrangör och partner blev klara.
– Jag har gjort det här i fem år och kan lämna över med stolt hand. Vi har jobbat upp en bra plattform och ett gott renommé för Fashion Week under de här åren. Det nya samarbetet har gett mig möjligheten att släppa fullt ut.
Vad ska du göra istället?
– Jag ska unna mig lyxen att vara ledig under våren och fundera på vad jag vill göra härnäst.
Vad är du mest stolt över från din tid på ASFB?
– Att vi lyckats skapa ett varumärke av Fashion Week, ett intresse, både nationellt och internationellt. Och att vi genom Fashion Week har skapat en plattform för svenska varumärken genom vilken de har möjlighet att nå ut globalt.
Vad har varit tuffast under dina fem år?
– Att ta över rättigheterna för Fashion Week från tidigare ägaren MEC var en spännande utmaning. Jag tycker att vi har gjort det med bravur.