23948sdkhjf

Lexington växer i Kina

Lexington Company fortsätter att växa i Kina. Vid årsskiftet öppnade Lexington sin 27:e butik i landet tillsammans med sin kinesiska partner. Och fler ska det bli redan i år.

Den senast öppnade butiken ligger i Hangzhou, Kinas fjärde största stad, är 100 kvadratmeter och har både hem- och modesortimentet. Butiken ligger i ligger i shoppingcentrumet Mix City Hall, i sällskap med lyxbutiker som Prata och Louis Vuitton, hotell och IMAX-bio.


– Kina är världens största marknad och för oss är det självklart att expandera där. Hangzhou har för övrigt en av Kinas starkaste ekonomier, vilket gör det till en väldigt spännande plats att etablera den nya butiken i, säger Kristina Lindhe, vd och grundare.


Butiken är varumärkets 27:e kinesiska butik.


Lexingtons kinesiska franchisebutiker har olika ytstorlek. En dryg tredjedel av dessa är ”shop-in-shops” ; egna avdelningar med Lexingtoninredning på mellan 40 och drygt 100 kvadratmeter i olika varuhus, med egen personal. De övriga är helt fristående butiker i gallerior och köpcentrum.


Största butiken ligger i Jinan och är på knappt 300 kvadratmeter. I Peking finns åtta butiker. Första butiken i Kina öppnade 2010 i China World Shopping Mall i Peking.E-handeln i Kina öppnades i november förra året på ”JD.com” , en av de ledande handelsportalerna i landet. Sedan i våras finns också en Lexington webbutik på ett slags socialt nätverk som heter WeChain.Bolaget planerar att låta öppna fler butiker i Kina redan i år.


– Vi har fått ett väldigt gott mottagande i landet och planerar för en fortsatt expansion på den asiatiska marknaden. Då är det viktigt att vi växer i just Kina, säger Kristina Lindhe.


Ylva Åkesson/ Dagens Handel

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062